• مجمع عمومی شرکت مرکزی کارگزاران تهران نوبت دوم
    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    آگهی نوبت دوم دعوت به مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت مرکزی کارگزارارن امور زیارتی استان تهران ) سهامی خاص( شناسه ملی 10102567775 با عنایت به حد نصاب نرسیدن تعداد سهامداران در جلسه نوبت اول مورخ 01/08/1401 بدینوسیله از کلیه سهامداران محترم دعوت می شود تا در جلسه نوبت دوم در …

  • ثبت نام کاروان های شرکت مرکزی کارگزاران
    ۲ آبان ۱۴۰۱
    جهت ثبت نام در کاروان های عتبات این شرکت میتوانید با شماره تماس 66438077 و 66438078 تماس برقرار نمایید.

  • آغاز مجدد ثبت نام کاروان های عتبات
    ۲ آبان ۱۴۰۱
      با عرض سلام و احترام خدمت مشتاق زیارت عتبات عالیات  بدینوسیله باطلاع می رساند ثبت نام کاروان هایشرکت مرکزی کارگزاران استان تهران از 1401/08/03 مجددا از سر گرفته خواهد شد. جهت ثبت نام در کاروان های مذکور به سایت atabatorg.haj.ir مراجعه و در منوی ثبت نام مقدماتی کد کارگزاری …

  • آغاز ثبت نام عتبات عالیات عراق تاریخ 1 الی 15 بهمن
    ۲۶ دی ۱۴۰۰
    آغاز ثبت نام عتبات عالیات عراق تاریخ 1 الی 15 بهمن از امروز ساعت 12 در سایت https://atabatorg.haj.ir/Login.aspx

  • آغاز ثبت نام عتبات عالیات عراق
    ۲۶ آبان ۱۴۰۰
    به اطلاع کارگزاران و مردم شریف ایران می رساند ثبت نام کاروان های عتبات عالیات عراق آغاز شده و هم اکنون همه عزیزان می توانند با مراجعه با سامانه ثبت نام عتبات جهت این امر مراجعه فرمایند.

  • واحد نقل و انتقال فیش حج تمتع و عمره شرکت مرکزی کارگزاران
    ۹ آبان ۱۴۰۰
    جهت انجام امور مربوط به انتقال فیش حج تمتع و عمره روزهای شنبه تا 4 شنبه از ساعت 9 الی 14 می توانید به شرکت مرکزی کارگزاران مراجعه نمایید. آدرس:                تهران، میدان توحید، خیابان نصرت غربی، بعد از کوچه کاظم بیگی پلاک 88 تلفن:               …

اخبار

توصیه های آیت اله العظمی سیستانی به زائرین اربعین حسینی

گروه خبر: اخبار عمومی ۲۵ آبان ۱۳۹۴
نامه الکترونیک چاپ

گروهي از شيعيان در استفتائي خواستار رهنمودهي پدرانه اين مرجع شيعي براي تشرف به زيارت اربعين سيد الشهدا شدند.اين مرجع تقليد بر ضرورت اهتمام به مراعات تعاليم دين حنيف اسلام در خصوص نماز، حجاب، اصلاح، عفو، حلم و بردباري، ادب، محرمات مسير و مفاهيم ارزشي تاكيد كرد.

حضرت آيت الله سيد علي سيستاني مرجع عالي شيعيان عراق در آستانه اربعين حسيني رهنمودهايي در اين زمينه به عاشقان و محبان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) بيان كرد.

اين مرجع تقليد بر ضرورت اهتمام به مراعات تعاليم دين حنيف اسلام در خصوص نماز، حجاب، اصلاح، عفو، حلم و بردباري، ادب، محرمات مسير و مفاهيم ارزشي تاكيد كرد.

شايان ذكر است، گروهي از شيعيان در استفتائي خواستار رهنمودهي پدرانه اين مرجع شيعي براي تشرف به زيارت اربعين سيد الشهدا شدند كه متن استفتا و پاسخ معظم له به اين استفتا در زير مي آيد:

محضر مرجع اعلاي جهان تشيّع حضرت آيت‌ الله العظمي سيستاني (دام ظلّه الوارف)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عظم الله لكم الأجر

ما كه همزمان با اربعين سيدالشهداء (عليه ‌السلام) رهسپار كربلا هستيم، براي بهره افزون‌تر و پاداش بيشتر و آگاهي بدانچه از آن غفلت مي‌‌ورزيم، نياز به رهنمودهاي پدرانه حضرت عالي داريم. انتظار مي‌‌رود كه اين راهنمايي‌‌ها همه اقشار جامعه را فرا گيرد.
خداوند نعمت وجود مبارك آن جناب را پايدار فرمايد، إنّه سميع قريب.

پاسخ:

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام علي سيدنا محمد وآله الطاهرين

شايسته است مؤمناني كه خداوند توفيق شركت در اين زيارت شريف را به ايشان عنايت فرموده، توجه نمايند كه خداي تبارك و تعالي از ميان بندگان خويش، پيامبران و اوصيايي را برگزيده تا پيشوا و حجّت مردمان باشند و مردم از رهگذر تعاليم ايشان هدايت يابند و از اعمالشان تبعيت كنند. خداوند مؤمنان را از آن رو به زيارت مشاهد متبركه ايشان تشويق نموده است كه يادشان جادوانه بماند و جايگاهشان اعتلا يابد، و چون آن بزرگواران نمونه اعلاي بندگي خداي سبحان و جهاد در راه او و فداكاري براي دين استوارش بوده‌اند، اين امر سبب به ياد آوردن خداي متعال و آموزه‌ها و احكام او براي مردم باشد.

بنابراين، از لوازم اين زيارت آن است كه زائر علاوه بر يادآوري جان‌ فشاني‌‌هاي امام حسين (عليه‌‌ السلام) در راه خداوند متعال، تعاليم دين حنيف از جمله نماز، حجاب، اصلاح، گذشت، بردباري و ادب و قوانين آمدوشد و ديگر مفاهيم پسنديده را رعايت نمايد تا زيارتش گامي در مسير تربيت نفس براي پذيرش اين امور و تثبيت آثار آن تا زيارت‌هاي بعدي باشد. چنين است كه شركت در اين مراسم به منزله حضور در مجالس تعليم و تربيت امام (عليه ‌السلام‌) خواهد شد.

عمل به دستورات اهل بيت عليهم السلام ملاك همراهي با آنها است

گو اين كه ما محضر اهل ‌بيت (عليهم‌ السلام) را درك نكرده ايم تا آموزه‌هاي ايشان را از حضور خودشان فرا بگيريم و به دست آن بزرگواران تربيت شويم، ولي خداوند متعال تعاليم و رفتار آن‌ها را برايمان حفظ كرده و ما را به زيارت آستان ايشان ترغيب فرموده، تا آنان نمونه‌هايي ممتاز براي ما شوند، و همان گونه كه معاصران ايشان را كه با آن بزرگواران زيسته‌اند، به محك امتحان كشيده، خواسته است تا ميزان صداقت ما را در آرزوي زيستن در كنار آنان و پاسخگويي به آموزه‌ها و اندرزهايشان بيازمايد. پس بايد مراقب باشيم كه مبادا آرزوي ما در زمينه درك محضر آن بزرگان صادقانه نباشد، و بايد بدانيم كه اگر مطابق خواسته ايشان رفتار كنيم، اميد مي‌رود كه با يارانشان محشور شويم. زيرا از امير مؤمنان (عليه ‌‌السلام) روايت است كه در جنگ جمل فرمود: «امروز كساني با ما همراه شده‌اند كه هنوز در صلب پدران ورحِم‌هاي مادرانشان هستند». بنابراين، بر هر يك از ما كه آرزويي صادقانه داشته باشد، عمل به تعاليم و تبعيت از ايشان، و پرورش با روش تربيتي و بهره‌مندي از آداب آنان دشوار نيست.

نماز برترين طاعت‌ها است

خدا را خدا را در نماز! كه نماز، آن گونه كه در حديث شريف آمده، ستون دين ومعراج مؤمنان است و اگر پذيرفته شود ساير اعمال پذيرفته است و اگر مقبول نيفتد ديگر اعمال مردود خواهد شد. سزاوار است كه مؤمن به اداي نماز در اول وقت پايبند باشد؛ چرا كه محبوب ‌ترين بندگان در نزد خدا كسي است كه به فراخوان نماز پاسخي سريع‌تر دهد، و شايسته نيست كه مؤمن در اول وقت نماز، به عبادت ديگري بپردازد. زيرا نماز برترين طاعت‌ها است. از اهل بيت (عليهم‌ السلام) روايت است كه: «شفاعت ما به كسي كه نماز را سبك شمارد، نخواهد رسيد» و پيرامون توجه خاص امام حسين (عليه‌‌ السلام) به نماز در روز عاشوا نقل شده است كه آن حضرت به كسي كه زمان فرا رسيدن اول وقت نماز را ياد آور شد، فرمود: «نماز را به ياد آوردي، خداوند تو را از نمازگزاران ذاكر قرار دهد» و پس از اين سخن، زير باراني از تير، به نماز ايستاد.

خداوند عمل خالص را مي پذيرد

خدا را خدا را در اخلاص! كه ارزش وبركت عمل انسان به ميزان اخلاص او براي خداوند متعال است؛ زيرا خداوند جز آن عملي را كه خالص براي او و پاك از نيّت غير باشد، نمي‌‌پذيرد. از پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله) روايت است كه هنگام مهاجرت مسلمانان از مكه به مدينه فرمود: «هر كه براي خدا ورسولش هجرت كند، هجرتش به سوي او خواهد بود، و هر كه براي بهره‌مندي از دنيا هجرت نمايد، سوي دنيا مهاجرت كرده است. خداوند به ميزان اخلاص در عمل، پاداش آن را چندان فزوني دهد كه تا هفتصد برابر شود و خدا براي هر كس كه بخواهد، ﭘاداش مضاعف منظور فرمايد».

پس بر زائران است كه در مسير خويش، ذكر خداي متعال را بسيار بگويند و در هر گام و هر عمل خود اخلاص را در نظر داشته باشند و بدانند كه خداوند متعال نعمتي همتاي اخلاصِ در عقيده و گفتار و رفتار را به كسي عنايت نفرموده است وعمل تهي از اخلاص با پايان زندگي دنيوي تمام مي ‌شود، در حالي كه عمل مخلصانه، هم در اين دنيا و هم پس از آن، جاودان و مبارك خواهد ماند.

بانوان كربلا در سخت ترين شرايط حجاب را رها نكردند

خدا را خدا را در رعايت پوشش وحجاب! كه از مهم ‌ترين چيزهايي است كه اهل ‌بيت (عليهم ‌السلام) حتي در سخت‌ ترين شرايط كربلا به آن توجه داشته و خود والاترين الگوي آن بوده‌اند. ايشان به اندازه آزاري كه از هتك حرمت خود ديدند، از هيچ رفتار دشمن آزرده نشدند. لذا بر همه زائران و به ‌ويژه بر بانوان زائر فرض است كه شرايط عفاف را در رفتار و نوع پوشش وظاهر خود حفظ نموده و از هر چه اين امر را خدشه‌ دار مي‌كند (مانند پوشيدن لباس‌هاي تنگ واختلاط‌‌هاي زشت و استفاده از زيور آلات ناروا) بپرهيزند، بلكه سزاوار است كه به منظور منزّه نگه داشتن اين مراسم مقدّس از شائبه‌هاي ناپسند، تا حد امكان، بالاترين مراتب عفاف را رعايت نمايند.

از درگاه خداوند متعال مسألت داريم كه در دنيا و آخرت، مقام پيامبر مصطفي (صلي الله عليه وآله) و اهل ‌بيت مطهرش (عليهم‌‌ السلام) را به بركت فداكاري‌هايي كه در راه او به عمل آوردند و براي هدايت خلقش كوشيدند، فزوني بخشد و همان گونه كه بر برگزيدگان پيشين، به‌خصوص بر ابراهيم و خاندان ابراهيم درود فرستاده است، درود خود بر ايشان را بيفزايد.

از خداوند متعال هم‌‌چنين مسألت داريم كه به زيارت زائران حضرت اباعبد الله الحسين (عليه‌‌ السلام) بركت دهد و آن را به بهترين نحوي كه عمل بندگان صالح خويش را مي‌ پذيرد، قبول فرمايد، تا در مسير و سيره خود در اين زيارت و در باقي ايام زندگاني الگويي براي ديگران شوند و آنان را به سبب ولايت اهل‌ بيت پيامبر (عليهم ‌السلام) و پيروي از سيره و تبليغ رسالت ايشان پاداش خير عطا كند.

باشد كه در روز قيامت كه هر يك از مردم با امام خويش خوانده مي‌شود، ايشان با اهل ‌‌بيت (عليهم ‌السلام) خوانده شوند، و كساني كه در اين راه به شهادت مي‌رسند، به دليل جانبازي‌هايي كه به عمل آورده و ستم و آزاري كه به خاطر محبت ايشان به جان خريده‌اند، با حسين (عليه ‌‌السلام) و يارانش محشور شوند؛ انه سميع مجيب.

 

منبع: شرکت شمسا
چاپ خبر



تصاویر: