• مجمع عمومی شرکت مرکزی کارگزاران تهران نوبت دوم
    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    آگهی نوبت دوم دعوت به مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت مرکزی کارگزارارن امور زیارتی استان تهران ) سهامی خاص( شناسه ملی 10102567775 با عنایت به حد نصاب نرسیدن تعداد سهامداران در جلسه نوبت اول مورخ 01/08/1401 بدینوسیله از کلیه سهامداران محترم دعوت می شود تا در جلسه نوبت دوم در …

  • ثبت نام کاروان های شرکت مرکزی کارگزاران
    ۲ آبان ۱۴۰۱
    جهت ثبت نام در کاروان های عتبات این شرکت میتوانید با شماره تماس 66438077 و 66438078 تماس برقرار نمایید.

  • آغاز مجدد ثبت نام کاروان های عتبات
    ۲ آبان ۱۴۰۱
      با عرض سلام و احترام خدمت مشتاق زیارت عتبات عالیات  بدینوسیله باطلاع می رساند ثبت نام کاروان هایشرکت مرکزی کارگزاران استان تهران از 1401/08/03 مجددا از سر گرفته خواهد شد. جهت ثبت نام در کاروان های مذکور به سایت atabatorg.haj.ir مراجعه و در منوی ثبت نام مقدماتی کد کارگزاری …

  • آغاز ثبت نام عتبات عالیات عراق تاریخ 1 الی 15 بهمن
    ۲۶ دی ۱۴۰۰
    آغاز ثبت نام عتبات عالیات عراق تاریخ 1 الی 15 بهمن از امروز ساعت 12 در سایت https://atabatorg.haj.ir/Login.aspx

  • آغاز ثبت نام عتبات عالیات عراق
    ۲۶ آبان ۱۴۰۰
    به اطلاع کارگزاران و مردم شریف ایران می رساند ثبت نام کاروان های عتبات عالیات عراق آغاز شده و هم اکنون همه عزیزان می توانند با مراجعه با سامانه ثبت نام عتبات جهت این امر مراجعه فرمایند.

  • واحد نقل و انتقال فیش حج تمتع و عمره شرکت مرکزی کارگزاران
    ۹ آبان ۱۴۰۰
    جهت انجام امور مربوط به انتقال فیش حج تمتع و عمره روزهای شنبه تا 4 شنبه از ساعت 9 الی 14 می توانید به شرکت مرکزی کارگزاران مراجعه نمایید. آدرس:                تهران، میدان توحید، خیابان نصرت غربی، بعد از کوچه کاظم بیگی پلاک 88 تلفن:               …

اخبار

ارتفاع گنبد حرم سیدالشهدا(ع) ۷ و نیم متر افزایش می‌یابد

گروه خبر: عتبات عالیات ۱۱ فروردین ۱۳۹۵

مسؤول فرهنگي و تبليغي ستاد بازسازي عتبات عاليات در كربلا گفت: ارتفاع گنبد جديد امام حسين(ع) 7 و نيم متر از گنبد فعلي بالاتر خواهد بود. به اين ترِتيب تاج گنبد جديد با تاج مناره‌هاي حضرت سيدالشهدا(عليه السلام) برابر مي‌شود.

حجت‌الاسلام منجزي، مسؤول فرهنگي و تبليغي ستاد بازسازي عتبات عاليات مستقر در كربلا در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج با تشريح اقدامات انجام شده براي ترفيع گنبد حرم حضرت سيد الشهدا(عليه السلام)، اظهار داشت: در كربلاي معلي كارهاي زيادي توسط ستاد باز سازي عتبات عاليات با كمك‌هاي مردمي انجام شده است و درحال حاضر پروژه ترفيع گنبد حضرت را در دست اقدام داريم. زيرا با بلند مرتبه سازي‌ها و ساختمان‌هاي بلندي كه در اطراف حرم احداث شده است نياز بود از نظر رفعت و بلندي، گنبد حضرت سيدالشهدا(عليه السلام) بالا‌تر برود.

وي خاطرنشان كرد: ساخت اين گنبد توسط ستاد بازسازي عتبات در استان كرمان انجام شده و قرار است كه اين گنبد روي گنبد فعلي قرار بگيرد. به اين ترتيب ارتفاع گنبد ۷ و نيم متر بالا‌تر خواهد رفت.

مسؤول فرهنگي و تبليغي ستاد بازسازي عتبات عاليات مستقر در كربلا با اشاره به اين كه حجم و سنگيني بار گنبد روي چهار ستون ضريح مطهر است لذا نياز است كه ستون‌هاي پايين مقاوم سازي شود، گفت: در اين راستا مذاكراتي با چند شركت خارجي شد و در ‌‌نهايت به اين نتيجه رسيدند كه به جهت حساسيت كار شايد آنچه مطلوب است به دست نيايد. بنابراين با توجه به قدمت بازسازي مردم ايران در عتبات عاليات كه يك قدمت هزار ساله است اين كار نيز به شركت‌هاي ايراني داده شد.

حجت‌الاسلام منجزي ادامه داد: طرحي براي اين مجموعه مبني بر مقاوم سازي ستون‌هاي ضريح مطهر حضرت سيدالشهدا(عليه السلام) داده شد. يكي از بحث‌ها اين بود كه چون پهناي ستون‌هاي فعلي زياد است بايد بخشي از ستون‌ها برش داده بشود تا هم دور ضريح باز‌تر شود و هم بتواند سنگيني بار مضاعف گنبد جديد را تحمل كند.

وي افزود: پس از مقاوم سازي اوليه و آماده شدن يكي از ستون‌ها مشخص شد كه جواب مي‌دهد و ستون توان و تحمل بار وزن اضافي را دارد و هفته پيش جك‌هاي اطراف يكي از ستون‌ها برداشته شد و اين موفقيت حال و هواي خاصي در كارگاه جنبي ضريح ايجاد كرد و تبديل به مجلس روضه شد و اين جز عنايت حضرت سيدالشهدا(عليه السلام) بود.

مسؤول فرهنگي و تبليغي ستاد بازسازي عتبات عاليات در كربلا با اشاره به اين كه با به روز‌ترين متد و مدل عملياتي در جهان پروژه ترفيع گنبد انجام مي‌شود، گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد كارهاي مقاوم سازي يك از ستون‌ها و پايه‌هاي ضريح انجام شده است و كارهايي مانند سنگ كاري و كاشي كاري بعد از اتمام تمام ستون‌ها انجام مي‌شود.

حجت‌الاسلام منجزي در پاسخ به اين سوال كه آيا تعميرات داخل حرم امام حسين(عليه السلام) كه بخش زيادي از فضاي داخل حرم را در برگرفته است مربوط به همين طرح ترفيع گنبد است؟ اظهار داشت: بخشي از اين فضا براي نصب ضريح مطهر حبيب بن مظاهر بود كه توسط دوستان ما در ستاد بازسازي استان البرز انجام شد و بخش زيادي از فضاي اشغال شده داخل حرم نيز براي همين بحث ترفيع گنبد است.

وي افزود: اسكلت گنبد جديد حرم سيدالهشدا(عليه السلام) در كرمان است كه بايد به كربلا منتقل شده و آماده طلاكاري شود.

مسؤول فرهنگي و تبليغي ستاد بازسازي عتبات عاليات در كربلا يادآورشد: ارتفاع گنبد جديد 7 و نيم متر از گنبد فعلي بالاتر است. به اين ترتيب تاج گنبد جديد با تاج مناره‌هاي حضرت سيدالشهدا(عليه السلام) برابر مي‌شود. اين پروژه به طور رسمي يك ماه بعد از اربعين كليد خورده و متخصصين و اهل فن مرتبط با اين موضوع در حال تلاش شبانه روزي هستند و دو سال بازه زماني براي اتمام اين كار در نظر گرفته شده است.

منبع: سازمان حج و زیارت
چاپ خبر



تصاویر: