• مجمع عمومی شرکت مرکزی کارگزاران تهران نوبت دوم
    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    آگهی نوبت دوم دعوت به مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت مرکزی کارگزارارن امور زیارتی استان تهران ) سهامی خاص( شناسه ملی 10102567775 با عنایت به حد نصاب نرسیدن تعداد سهامداران در جلسه نوبت اول مورخ 01/08/1401 بدینوسیله از کلیه سهامداران محترم دعوت می شود تا در جلسه نوبت دوم در …

  • ثبت نام کاروان های شرکت مرکزی کارگزاران
    ۲ آبان ۱۴۰۱
    جهت ثبت نام در کاروان های عتبات این شرکت میتوانید با شماره تماس 66438077 و 66438078 تماس برقرار نمایید.

  • آغاز مجدد ثبت نام کاروان های عتبات
    ۲ آبان ۱۴۰۱
      با عرض سلام و احترام خدمت مشتاق زیارت عتبات عالیات  بدینوسیله باطلاع می رساند ثبت نام کاروان هایشرکت مرکزی کارگزاران استان تهران از 1401/08/03 مجددا از سر گرفته خواهد شد. جهت ثبت نام در کاروان های مذکور به سایت atabatorg.haj.ir مراجعه و در منوی ثبت نام مقدماتی کد کارگزاری …

  • آغاز ثبت نام عتبات عالیات عراق تاریخ 1 الی 15 بهمن
    ۲۶ دی ۱۴۰۰
    آغاز ثبت نام عتبات عالیات عراق تاریخ 1 الی 15 بهمن از امروز ساعت 12 در سایت https://atabatorg.haj.ir/Login.aspx

  • آغاز ثبت نام عتبات عالیات عراق
    ۲۶ آبان ۱۴۰۰
    به اطلاع کارگزاران و مردم شریف ایران می رساند ثبت نام کاروان های عتبات عالیات عراق آغاز شده و هم اکنون همه عزیزان می توانند با مراجعه با سامانه ثبت نام عتبات جهت این امر مراجعه فرمایند.

  • واحد نقل و انتقال فیش حج تمتع و عمره شرکت مرکزی کارگزاران
    ۹ آبان ۱۴۰۰
    جهت انجام امور مربوط به انتقال فیش حج تمتع و عمره روزهای شنبه تا 4 شنبه از ساعت 9 الی 14 می توانید به شرکت مرکزی کارگزاران مراجعه نمایید. آدرس:                تهران، میدان توحید، خیابان نصرت غربی، بعد از کوچه کاظم بیگی پلاک 88 تلفن:               …

اخبار

دعوت عربستان از ایران برای انجام مذاکرات حج امسال

گروه خبر: حج عمره ۱۸ فروردین ۱۳۹۵

رئیس سازمان حج و زیارت از دعوت وزارت حج عربستان از ایران برای انجام مذاکرات حج سال جاری خبر داد و گفت : یکی از مباحث جدی ما در مذاکره با طرف سعودی موضوع تأمین امنیت زائران و اطمینان و تضمین این موضوع خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی شرکت مرکزی به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت ، مهندس «سعید اوحدی» امروز در گفتگوی تلفنی با شبکه خبر سیما در خصوص اعزام زائران ایرانی به حج امسال گفت: حج به عنوان یک فریضه واجب و حق شرعی است که خداوند برای مسلمانانی که استطاعت دارند قرار داده است از این رو بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت بر اساس مأموریت و وظیفه خود همه تلاش خود را دارند تا شاهد تشرف زائران ایرانی به حج باشیم.

وی در خصوص برنامه ریزی های حج امسال اظهار داشت: ما بر اساس جدول زمان بندی فراخوان از متقاضیان دارای اولویت را 17 ربیع الاول انجام داده ایم و بخشی از مسکن حجاج اجاره شده است . ما منتظر تحقق وعده های کشور میزبان هستیم بدلیل اینکه بخش عمده خدمات و اقدامات ما درعربستان ارائه و انجام می شود که متاسفانه تاکنون دوبار شاهد خلف وعده طرف مقابل بوده ایم.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ارائه خدمات در کشور عربستان منوط به نشست با وزیر حج آن کشور و امضای تفاهم نامه حج سالجاری است، یادآور شد: همه ساله هفته اول ماه ربیع الثانی نشست با وزیر حج عربستان صورت می گرفت که تا این لحظه این دیدار سه ماه به تأخیر افتاده است البته دعوت نامه ای از سوی وزارت حج برای روز پنج شنبه 26 فروردین برای ما ارسال شده است که اعزام هیئت ایرانی وابسته به صدور ویزا برای این هیئت است.

اوحدی در خصوص محورهای مذاکره با وزیر حج عربستان اظهار داشت: قطعا ما در این مذاکرات محورهایی را مطرح خواهیم کرد و در صورتی که به نتیجه برسیم اطلاع رسانی لازم صورت خواهد پذیرفت. در حج گذشته بیش از 7 هزار نفر از زائران در فاجعه غمبار منا به شهادت رسیدند از این روز یکی از مباحث جدی ما در مذاکره با طرف سعودی موضوع تأمین امنیت زائران و اطمینان و تضمین این موضوع است.

رئیس سازمان حج خاطر نشان کرد: موضوع پرداخت دیه برای شهدای منا که یک حق شرعی است و سعودی ها بارها قول آنرا داده و تا امروز به آن عمل نکرده اند که پیگیری این موضوع از وظایف دستگاه دیپلماسی کشور است نیز یکی از موضوعاتی است که در این مذاکرات مطرح خواهیم کرد.

وی مباحث اجرایی حج را از مهم ترین محورهای بحث در دیدار با وزیر حج عربستان برشمرد و بیان کرد: بدلیل قطع یکطرفه روابط سیاسی از سوی عربستان، ما در کشور میزبان خدمات کنسولی نداریم بهر حال در طول موسم حج مشکلاتی ناخواسته از جمله بیماری و فوت زائران و ... پیش می آید که در این خصوص با توجه به اینکه خدمات کنسولی وجود ندارد بایستی راهکاری برای پیگیری حقوق زائران تعریف شود که بایستی در این خصوص با طرف سعودی به نتیجه برسیم.

رئیس سازمان حج بیان کرد: یکی از مباحث اصلی ما در مذاکره با طرف سعودی موضوع صدور ویزای زائران است در حالی که کنسولگری کشور عربستان در ایران تعطیل است بایستی مکانیزمی برای صدور ویزای زائران تعریف شود.

وی افزود: تا امروز سه ماه تأخیر برای برگزاری نشست با وزیر حج عربستان داشته ایم در حالی که باید قراردادهایی برای حج 95 بسته شود که انجام آنها منوط به نشست با وزیر حج و امضای تفاهم نامه حج 95 است.

وی در سخنانش موضوع نحوه اعزام و انتقال زائران و تأمین حقوق آنان را از دیگر مباحثی که در مذاکرات مطرح خواهد شد، عنوان کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت به سخنان اخیر مسئولین سعودی در خصوص محدود سازی پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان اشاره کرد و  گفت : اگر در بحث خدمات رسانی به زائران جدی باشیم بایستی بدنبال توسعه ارائه تسهیلات به زائران باشیم نه اینکه ظرفیت ها و امکانات موجود را  محدود کنیم بهر حال حق زائر ماست که بخواهد با پرواز شرکت هواپیمایی کشورش به حج اعزام شود.

مهندس اوحدی در خصوص روند ثبت نام از متقاضیان اعزام به حج سالجاری توضیح داد: در دو سال گذشته هزینه سفر حج در دو قسط از زائران دریافت می شد اما امسال با توجه به شرایطی که با آن مواجه هستیم طی اطلاعیه ای که اعلام شد متقاضیان قسط اول هزینه خود را که مبلغ 5 میلیون تومان است را طی هماهنگی که با بانک ملی ایران داشته ایم در حسابی که بنام زائر و نه سازمان حج است، بصورت علی الحساب واریز می کنند و طی تفاهم صورت گرفته با بانک سود متعارفی به این سپرده ها تعلق می گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت دریافت قسط دوم هزینه سفر حج را منوط به توافق با طرف مقابل و تعیین هزینه  نهایی سفر و مشخص شدن گروه های قیمتی دانست و گفت: در صورت امضای تفاهم نامه حج این موضوعات از طریق رسانه ملی و سایت های معتبر به اطلاع مردم و متقاضیان اعزام به حج 95 خواهد رسید.

رئیس سازمان حج در خصوص اولویت های اعزام به حج امسال نیز گفت: دارندگان اسناد ودیعه گذاری حج تمتع تا پایان خرداد سال 85 امسال می توانند به حج اعزام شوند.

مهندس اوحدی در این گفتگو به تناقضات موجود در گفتار و عمل طرف سعودی در خصوص موضوع حج زائران ایرانی اشاره داشت و ممنوعیت پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان را از این دست تناقضات بر شمرد و گفت: در مذاکره با طرف سعودی اگر در خصوص ارائه خدمات آنگونه که در شان زائران ایرانی و با حفظ حرمت و عزت زائران باشد، به نتیجه برسیم در خصوص فرآیند ثبت نام زائران اطلاع رسانی لازم را خواهیم کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه یادآور شد: ما امروز شاهد قطع یک طرفه روابط سیاسی از سوی کشور عربستان هستیم و امکانات و منابع انسانی کنسولی در آن کشور نداریم لذا بایستی وضعیت تأمین حقوق زائران مشخص گردد  .

مهندس اوحدی در خاتمه گفت: طرف سعودی قول داده است که ویزای هیئت ایرانی مذاکره کننده حج را امروز صادر کند اگر این ویزاها صادر شد و سفر به عربستان صورت گیرد، حتما اطلاع رسانی لازم در خصوص روند مذاکرات انجام خواهد گرفت.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت
چاپ خبر



تصاویر: